Realizacja kierunku polityki oświatowej na rok szkolny 2024/2025
Najbardziej dostępna forma kontaktu z kulturą
Budowanie wspólnoty czytelniczej i wzmacnianie poczucia przynależności
Wprowadzanie nawyku czytania w klasie
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Udział w „Adwentowym Czytaniu na Święta” to również doskonały sposób na realizację jednego
z podstawowych kierunków polityki oświatowej na rok szkolny 2024/2025 – wspierania dobrostanu dzieci i młodzieży oraz ich zdrowia psychicznego. Wspólne czytanie rozwija empatię i wrażliwość na potrzeby innych, pozwalając uczniom lepiej zrozumieć różnorodność doświadczeń i emocji. Ponadto akcja ta podnosi jakość edukacji włączającej, ponieważ głośne czytanie to świetna okazja do pracy z zespołem zróżnicowanym, umożliwiając każdemu dziecku zaangażowanie się w aktywność i czerpanie radości ze wspólnego poznawania wartościowej literatury.
Wspólne poznawanie książek w ramach „Adwentowego Czytania na Święta” pomaga również budować klasowy lub grupowy kanon lektur, który staje się narzędziem tworzenia wewnętrznego kodu kulturowego. Książki, które czytamy razem, stają się punktem odniesienia, inspiracją do rozmów i wymiany myśli, a także źródłem wspólnych doświadczeń. Dzięki temu integrują grupę, wzmacniają relacje między uczniami
i sprawiają, że stają się oni bardziej otwarci na siebie nawzajem. Tworzenie takiego literackiego świata sprzyja budowaniu poczucia przynależności i współtworzenia wspólnoty, która razem odkrywa radość płynącą z czytania.
Udział w naszej akcji motywuje do codziennego czytania przez cały miesiąc. To okazja do wprowadzenia czytania jako stałego, klasowego rytuału.
Regularne, codzienne spotkania z książką stają się w ten sposób ważnym elementem szkolnego dnia, który nie tylko buduje nawyk czytania, ale również sprzyja integracji klasy i tworzeniu wyjątkowej, świątecznej atmosfery.
To świetny moment, by uczniowie odkryli, że czytanie może być wspólną, przyjemną aktywnością, na którą warto czekać każdego dnia.
Literatura to jedna z najtańszych i najprostszych form kontaktu
z kulturą, dostępna dla każdego. W przeciwieństwie do wielu innych aktywności, nie wymaga kosztownych biletów czy specjalnego sprzętu – - wystarczy książka, by przenieść się w świat pełen przygód, emocji
i wiedzy. „Adwentowe Czytanie na Święta” zachęca do korzystania z tej niezwykłej możliwości. Potrzebna jest jedna książka w klasie,
aby rozpocząć wspólne czytanie i wprowadzić uczniów w świąteczny nastrój, pokazując jednocześnie, że kontakt z literaturą może być źródłem radości, inspiracji i wspólnej zabawy.
Głośne czytanie w ramach „Adwentowego Czytania na Święta” to doskonała okazja do wyrównywania szans edukacyjnych wśród uczniów. Dzięki wspólnemu czytaniu w klasie, każde dziecko, niezależnie od swoich umiejętności czy dostępu do książek w domu, ma szansę doświadczyć radości płynącej z literatury.
To szczególnie ważne dla dzieci, którym nie czyta się w domu i tych mających trudności z samodzielnym czytaniem. Wspólne, zaangażowane głośne czytanie sprawia, że uczniowie lepiej rozumieją tekst, wzbogacają swoje słownictwo i rozwijają kompetencje językowe, co ma bezpośredni wpływ na ich sukcesy edukacyjne.
Badania naukowe dowodzą, że głośne czytanie w szkołach ma ogromny wpływ na rozwój kompetencji językowych i edukacyjnych uczniów. Dzieci, którym regularnie czyta się na głos, szybciej przyswajają nowe słownictwo, lepiej rozumieją czytane teksty i wykazują większe zainteresowanie nauką.
Co więcej, wspólne czytanie w klasie buduje poczucie przynależności i wpływa na wzrost motywacji do nauki, co jest szczególnie ważne w procesie wyrównywania szans edukacyjnych. Dzięki „Adwentowemu Czytaniu na Święta” możemy wykorzystać siłę głośnego czytania, by wspierać rozwój wszystkich uczniów, niezależnie od ich indywidualnych umiejętności i doświadczeń z literaturą.
Korzyści z udziału
w Adwentowym czytaniu
na Święta